Poznáte to. Snáď už každý potravinový, knižný, drogerijný, lekárenský či kadejaký iný reťazec Vám automaticky s nákupom núka vernostnú kartu. Na tú si zbierate body, za ktoré po určitom čase zbierania, dostanete zľavu, malú hračku, či poukaz na nákup.
Ruku na srdce – oplatí sa to??
Odpoveď: Áno, ale iba obchodníkom.
Väčšinou je systém nastavený spôsobom získania jedného bodu za každé nakúpené euro. Za koľko by ste potom museli u tohto jedného partnera nakúpiť, aby ste dostali naspäť povedzme 5 eur? Áno, je to 500 eur.
Obchodníci si to veľmi dobre spočítali, a tieto „výhody“ pre zákazníka zaradili už aj do svojej marže. Často krát sa totiž stáva, že predajňa, ktorá ponúka tieto vernostné karty a zľavy, má ceny práve o to jedno až päť percent vyššie ako konkurencia, ktorá tieto zľavy pre zákazníkov neponúka. To už ani nehovorím o psychologickom nastavení zákazníka. Ak viem, že v predajni X mám vernostnú kartu, kde sa mi postupne zbierajú body, tak tam nakúpim všetko. A to aj v prípade, ak by v predajni Y (oproti cez ulicu) mali rovnaké veci o niečo lacnejšie. Hold, spotrebiteľ veľmi rád počuje na slová ako „zľava“ či „vernostná výhoda“. Mnoho z Vás v detstve niečo zbieralo – céčka, guličky či kartičky hokejistov. Z tejto detskej záľuby teraz ťažia obchodné reťazce pri budovaní marketingovej stratégie, ktorá z nás urobí ovce bez vlastného zdravého rozumu, hnané túžbou ukoristiť čo najviac (pomyselne výhodných) bodov.
A teraz sa priznajte – koľko takýchto vernostných a bodovo-zbieracich kariet máte v peňaženke vy?