Praktiky slovenských čerpacích staníc

Autor: Richard Dedek | 15.10.2014 o 10:20 | Karma článku: 10,41 | Prečítané:  3010x

Ceny ropy pokračujú v prudkom páde. Budeme tankovať lacnejšie? Zabudnite.

Dobrá správa pre motoristov – ceny ropy dosiahli najnižšiu úroveň za posledné dva roky a pokračujú v prudkom poklese. Ako sa píše v článku, v utorok zaznamenali ceny najvyšší prepad, a v porovnaní s júnom klesli už o vyše 27%. Človek by si myslel, že konečne budeme tankovať lacnejšie. OMYL!!!

Ruky si na Slovensku ale nemädlia vodiči a tankujúci motoristi, ale čerpacie stanice. Je zaujímavé, že na pokles cien ropy reagujú čerpačky pod monopolom Slovnaftu veľmi rigídne, spomalene a neadekvátne (nepremietajú do cien plné zľavnenie), v prípade zvýšenia cien ropy reagujúú prakticky okamžite a premietnu si do cien plné zdraženie. Veď predsa motoristi musia zaplatiť zvýšenú cenu ropy – o tom, že majú profitovať aj zo zníženej ceny ropy, však už nehovoria.

Na Slovensku majú všetky čerpacie stanice viacmenej rovnaké ceny palív (prípadne rozdiel 1-2 centy). Ceny sa upravujú výlučne raz za týždeň, a to v piatok. V Nemecku to ale napríklad funguje naopak. Každá čerpacia stanica má svoj autonómny systém určovania cien. Tie sa menia nielen každý deň, ale dokonca aj niekoľkokrát v rámci jedného dňa. Je teda celkom bežné, že tá istá čerpacia stanica má iné (najvyššie) ceny ráno, keď ide najviac ľudí do práce, iné ceny počas špičky, a iné (najnižšie) vo večerných hodinách. Zároveň (empiricky odsledované) sú všetky ceny najvyššie na začiatku týždňa – po víkende predsa každý musí natankovať – a najnižšie ceny vo štvrtok. Rozdiel sa pohybuje aj na úrovni 20 centov za liter.

Prečo takéto niečo nefunguje aj na Slovensku? Áno, je pravda, že aj v potravinách stojí bochník chleba vždy rovnako – či idem nakupovať v pondelok alebo vo štvrtok. Rozdiel je však ten, že cena ropy sa mení zo dňa na deň. Kým sa tento rozdiel premietne do cien, uplynie dlhá doba, počas ktorej už cena môže opäť vzrásť (a čerpačky zasa upustia od zámeru cenu vôbec akokoľvek znížiť).

A poznámka na záver – žasnem ako môžu Rakúšania mať pri priemerných platoch okolo 2.500 eur, cenu benzínov hlboko pod 1,30 EUR/liter, zatiaľ čo u nás ceny atakujú a niekedy aj prekračujú 1,50 EUR. Rozdielne dane – spotrebná daň a DPH – sa na tomto rozdiele podpisujú len minimálne (nejakých 5-6 centov). Nejaké nápady?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?

TECH

Nemecký fúzny reaktor je o krok bližšie k spusteniu

Do troch rokov chcú udržať skutočnú fúznu reakciu.


Už ste čítali?